Optimal control algorithm synthesis of aerostatic vehicle movement on the takeoff phase

This study proposes a novel approach to optimal control algorithm synthesis of aerostatic vehicle movement on the take-off phase. Furthermore, we synthesize the automated control algorithm by declination of aerostatic vehicle thrust vector on the take-off phase. Through the simulation of “Zeppelin NT” type aerostatic vehicle take-off, we demonstrate the effectiveness of the synthesized control algorithm by declination of aerostatic vehicle thrust vector.

Publication year: 
2008
Issue: 
3
УДК: 
629.733.5
С. 87–95, укр., Іл. 1. Бібліогр.: 15 назв.
References: 

1. Гусинін А.В. Тенденції розвитку сучасного дирижаблебудування за кордоном. I. Дирижаблі напівжорсткої і жорсткої схем // Наукові вісті НТУУ “КПІ”. – 2002. – №4. – С. 95–102.
2. Гусинін А.В. Тенденції розвитку сучасного дирижаблебудування за кордоном. II. Дирижаблі м’якої схеми // Там же. – № 5. – С. 99–104.
3. Гусинін В.П., Гусинін А.В. Застосування керованого вектора тяги на дирижаблях // Вісник НАУ. – 2005. – №3(25). – С. 79–84.
4. Гусинін В.П., Гусинін А.В. Оценка эффективности управления вектором тяги дирижабля на этапах взлета и посадки // Тр. VII Междунар. молодежной науч.практ. конф. “Человек и космос”. – Днепропетровск: НЦАОМУ, 2005. – С. 125.
5. Гусынин А.В. Синтез алгоритма управления отклонением вектора тяги аэростатического летательного аппарата на этапе взлета: Дис. …канд. техн. наук: 05.13.03. – К., 2007. – 132 с.
6. Jex H.R., Magdaleno R.E., Golhausen P., Tischer M.P. PreandPost Flight Test Models versus measured Skyship-500 Control Responses // AIAA Paper 87-2508. – 1987. – P. 87– 99.
7. Бэллман Р. Динамическое программирование. – М.: Издво иностр.лит-ры, 1969. – 457 с.
8. Пухов Г.Е. Дифференциальные спектры и модели. – К.: Наук. думка, 1990. – 184 с.
9. Баранов В.Л., Гусинін В.П., Гусинін А.В., Жуков І.А., Алексєєва Л.О. Диференціальні перетворення в задачах керування рухом літальних апаратів: Навч. посіб. – К.: НАУ, 2003. – 158 с.
10. Критерии летной годности для дирижаблей. – М.: РВО, 1999. – 143 с.
11. Airship Design Criteria. – U.S. Department of Transport, Federal Aviation Administration, №FAA-P-8110-2, 1987. – 120 p.
12. Transport Airship Airworthiness Requirements (TAR). – LuftfahrtBundesamt, in NfL II 22/01, Offenbach/Braunschweig, 2001. – 80 p.
13. Баранов В.Л., Гусынин В.П., Гусынин А.В. Спектральная модель движения аэростатического летательного аппарата // Пробл. інформатики та управління. – 2004. – №1. – С. 41–49.
14. Gusynin V.P., Gusynin A.V. Spectral model of the airship dynamics // Proc. of the 5th International Airship Convention and Exhibition. – Oxford (England). – August 19– 22. – Oxford, 2004.
15. Gusynin A.V. Application of differential transformations for the modeling motion of aerostatic vehicles and for the synthesis of control algorithms // Proc. of NAU. – 2005. – N2(24). – Р. 83–88.

AttachmentSize
2008-3-11.pdf201.79 KB

Тематичні розділи журналу

,